Nincs megjeleníthető tartalom

Székesfehérvár gyógypedagógiai központja

Amikor egy kismamát megkérdeznek, hogy fiút vagy lányt szeretne, általában az a válasz, hogy: „Mindegy, csak egészséges legyen!” Valóban az a legfontosabb, hogy a baba minden szempontból ép és egészséges legyen. Manapság már számos vitamin, étel és módszer létezik, ami növeli annak az esélyét, hogy a kicsi egészségesen jöjjön a világra. Sajnos azonban erre sosincs 100%-os garancia és minden anyuka félelme, hogy az ő gyermekével lehet bármi probléma. De minden eshetőségre fel kell készülni, és ha valami gond adódna, akkor sem kell kétségbe esni vagy elkeseredni, ugyanis Székesfehérvár gyógypedagógia szakrendelésén ezekre specializálódott szakemberek sora tud segítséget nyújtani egy ilyen helyzetben. Elsősorban fel kell ismerni, ha a gyermek valamilyen problémával, betegséggel küzd.

Az autizmus jeleit sok esetben már három éves kor előtt fel lehet ismerni, de lehetnek olyan problémák is, amelyek esetleg csak később mutatkoznak meg. Felmerülhet az autizmus gyanúja, ha a gyermek a kommunikáció, az együttműködés, a figyelem, a beszéd és a mindennapi tevékenységek képességének elsajátítási folyamatában elakad.  

A pszichés problémák gyanúja olyankor merülhet fel, ha az addig bevált nevelési módszerek nem érik el hatásukat, és a gyermek érzelmi-, indulati- és viselkedési reakciói megváltoznak, akár elzárkózottá válnak, vagy elvesztik kapcsolatukat környezetükkel. De ide tartoznak a nemi szereppel kapcsolatos nehézségek, alvás-, szorongásos-, depresszív-, kényszeres zavarok, továbbá a traumával (pl.: válás, gyász, iskolai bántalmazás) és stresszel összefüggő pszichés nehézségek. Előfordulhat, hogy a gyermek testi tünetekkel fejezi ki lelki nehézségeit, például hasfájás, fejfájás, ürítési gondok vagy akár tikkelés formájában. Ezt okozhatják még beilleszkedési nehézségek, szülő-gyermek közötti kapcsolati nehézségek, önértékelési problémák, személyes / társas alkalmazkodási vagy tanulási zavarok.

Mozgásproblémáról akkor lehet szó, ha a gyermeket aszimmetrikus tartások, ferde nyak, lábtartási problémák, végtagfejlődési rendellenességek, szindrómákhoz kapcsolódó izomtónus zavarok, perifériás idegsérülések, szopási nehezítettség, beszédproblémák jellemzik. Minél hamarabb felismerjük az adott problémát, annál nagyobb eséllyel javíthatóak azok. Csecsemő mozgási és testtartási rendellenesség tünetei már 0–2 hónapos korban felismerhetők, ha a fejét csak egy irányba fordítja, éber állapotban ujjai nyújtva vannak és tenyere nyitott, ha törzsét, medencéjét, végtagjait aszimmetrikusan tartja és mozgatja vagy szopási, etetési és nyelési problémák jelentkeznek. 3 hónapos korban, ha karjai nehezen emelhetők, az öltöztetésnél ellenáll és kezei ökölben vannak, törzsét minden testhelyzetben, karban tartva is feszíti, ha hason fekve alkarjaira nem támaszt és mellkasát, fejét nem emeli vagy a száját nyitva, nyelvét az ajkai között tartja és erősen nyálzik. Amennyiben 4–5 hónapos korban kezeit nem hozza középvonalba és tárgyakat nem fog, vagy az oldalára nem fordul. Abban az esetben, ha 6–7 hónapos korban hátról hasra és hasról hátra nem fordul, a hason fekvést nehezen tűri és karjait oldalra nyújtva megemeli vagy függőleges helyzetben tartva alsó végtagjaival nem támaszt és nem „rugózik”. Ha 8–9 hónapos korban mozgásfejlődése elmaradást mutat, aszimmetrikusan  vagy egyáltalán nem kúszik, és csak az egyik oldali végtagjait használja. 10 hónapos kor után, ha nem mászik, nem ül fel, vagy állásnál alsó végtagjait feszíti, sarkait nem teszi le.

Idegrendszeri éretlenség akkor lehet jelen, ha megkésett, hibás vagy akadályozott a gyermek beszédfejlődése, kiejtési hibával, pöszeséggel, diszlexiával, alaki diszgráfiával (olvasás és / vagy írásgyengeséggel) küzd. Azoknál az organikus eredetű túlmozgásos, figyelemzavaros gyermekeknél, akiknél oxigénhiányos károsodás keletkezett. De felmerülhet a fejlődésben, érésben elmaradt óvodásoknál és minden olyan gyermeknél, aki mozgásügyetlenségben szenved.

A beszédzavar a gyermeknél 4,5-5 éves kor után észlelhető. Amennyiben nem tud ejteni bizonyos hangokat (pl. R hangot), a beszédében nem használ bizonyos hangokat vagy felcseréli azokat, (pl. S hang helyett Sz hangot ejt), ha beszéde elkent, nehezen érthető, torz, pösze, vagy hallásproblémái vannak, ezért a beszéde nehezen érthető és pösze.

Székesfehérvár gyógypedagógia szakrendelésén akkor is segítséget kaphatnak, ha esetleg egyéb testi, lelki vagy szellemi problémákkal küzdenek. Ilyen lehet még bizonytalanság a jobb-bal irányokban vagy a test felépítése, a testfogalom körében; kialakulatlan laterális dominancia esetén vagy bizonytalan téri, időbeli tájékozódás esetén; nem megfelelő ceruzafogás esetén; emlékezeti, figyelmi problémák esetén és vizuális vagy auditív rendszer zavarai esetén.