Nincs megjeleníthető tartalom

Konduktív pedagógia (Pető torna)


Dr. Pető András (1893-1967) orvos-pedagógus, a konduktív pedagógia megteremtője, amely immár szellemi hungarikummá vált. A konduktív nevelés egy speciálisan integrált nevelési rendszer, melynek lényege a tanuláson alapuló sokoldalú személyiségfejlesztés. Holisztikus szemléletmódja lehetőséget ad a gyermekek korai fejlesztésére. A konduktív pedagógia, más néven a Pető módszer elsősorban pedagógiai módszer, bármilyen életkorban alkalmazható, az önálló életvitel elérésében segít. A konduktív pedagógia egyik legfontosabb célkitűzése -függetlenül az életkortól- az, hogy tanulni tanítson, azaz a tanulási képességeket fejlessze. A módszer lényege és célja, hogy megfelelő célok közvetítésével, komplex tevékenységek rendszere útján rávezesse az embert a belső szervezésmód kialakítására, az idegrendszer koordinációjára. Célja a diszfunkció minél korábbi felismerése, az életkoruktól eltérően fejlődő gyermekek korai fejlesztése, a másodlagos diszfunkciók, tartáshibák, kontraktúrák, tanulási nehézségek megelőzése, a család szemléletének formálása. A konduktív nevelés /Pető-módszer/ a konduktor személyéhez fűződik. Ő az a segítő pedagógus, aki tudatosítja a célt, megmutatja a cél eléréséhez vezető utat. A céltudatos cselekvés pedig aktív tanuláshoz vezet. A konduktor egyéni és csoportos foglalkozások keretében kialakít egy komplex pedagógiai programot a gyermeknek megfelelően, amely magába foglalja a mozgásnevelést, beszédnevelést, önellátást, óvodai és iskolai oktatást is. Gyermekeknél játékos formában, az életkori sajátosságokat figyelembe véve, rengeteg énekkel és mondókával kísérve tanítjuk meg őket a saját képességeik ismeretére, használatára, miközben komplexen fejlesztjük az egész személyt.

Az énekek, mondókák, versek ritmust adnak a mozdulatoknak, meghatározzák a tevékenység ütemét, kiváltják és fenntartják a mozgást. A módszer akkor a legjobb hatásfokú, ha minél hamarabb kezdik el a beteg kezelését, ezért a korai felismerés rendkívül fontos. A fejlesztést, a szülőket is bevonva, érdemes korán elkezdeni, figyelve, hogy otthon is a rendszeres gyakorlás megtörténjen. 

Korai mozgásfejlesztés 3 év alatti kisgyermekek számára 
A korai fejlesztés jelentősége abban rejlik, hogy még a valódi problémák kialakulása előtt avatkozik be a konduktor szakember a kisgyermekek nem megfelelő mozgásfejlődésébe, ezáltal kialakítva egy egészséges fejlődésmenetet számukra. 
A foglalkozás a kisgyermek és szülei részvételével történik, ahol a gyermek mozgásállapotának felmérését követően a konduktor problémaspecifikus gyakorlatokkal megkezdi a fejlesztést, majd a szülőknek „home training” gyakorlatokat dolgoz ki és tanít meg a gyermek fejlettségének figyelembevételéve. 
 
A fejlesztést azoknak a kisgyermekeknek ajánljuk, aki(nek):
az izomzata túl feszes, vagy túl laza;
önállóan nem fordul a hasáról a hátára, vagy fordítva;
nem kezdte meg a kúszást/mászást időben;
kúszása vagy mászása féloldalas/ nem váltott kézzel történik;
önállóan ülni nem képes;
egyedüli állása vagy járása megkésett;
a védőnői státuszon mozgása elmaradást mutat.
 
Fontos kiemelni, hogy a kis gyermekek idegrendszerének fejlődése csecsemő korban legnagyobb részben a mozgás fejlődése által történik. Ha a mozgásfejlődés valamely szakasza kimarad vagy felcserélődik, akkor annak a későbbiekben – óvodás illetve iskolás, korban – káros következményei is lehetnek. Ezek közé tartozik a magatartás és tanulási probléma, megkésett beszédfejlődés, logopédiai problémák, diszlexia, diszgráfia, figyelemzavar, hiperaktivitás vagy szociális zavarok, szorongás.
 
3 éves kor feletti gyermekek konduktív- mozgásfejlesztése
Központunkban az itthon és világon is méltán elismert, a Pető Intézetben is használt Pető módszerrel történik a mozgásában elmaradott gyermekek fejlesztése.
Konduktív fejlesztésre azoknak a 3 évnél idősebb gyermekeknek javasolt:
akiknél központi idegrendszeri sérülést diagnosztizáltak;
akinek az izomzata túl feszes, vagy túlzottan laza;
akinek a finommotorikai mozgásokkal problémái adódtak (pl.: gyenge fogóerő, ügyetlen célzó mozgások, csippentő mozgás nehézségei, rajzolási nehézségek)
akiknél a szülők mozgáskoordinációs zavarokat tapasztalnak (pl.: gyakori elesések, tárgyak ki nem kerülése)
akinek más szakember konduktív fejlesztést írt elő.
A konduktív nevelés összetett folyamat. A mozgás fejlesztése mellett az értelem, a beszéd és sok esetben az önellátás fejlesztése is zajlik. A konduktor feladatsorokat dolgoz ki, melyek segítségével mozdulatokat, mozgást tanít, amelyeket a későbbiekben a gyermekek mindennapjaik során alkalmazni tudnak. Ilyen lehet például önálló étkezés kivitelezéséhez szükséges mozdulatsor elsajátítása, amikor is lazítjuk a vállöveket, megtanuljuk a kar emelésének és hajlításának mozdulatát. 


A központi idegrendszeri sérült gyermekek esetén a konduktív módszer kifejezetten hatásos lehet. A módszer egyik legnagyobb pozitívuma, hogy képes rávenni az agyat arra, hogy egy sérült agyi terület funkcióit egy másik terület lássa el. A konduktor ennek érdekében olyan mozgásos feladatsorokat dolgoz ki, melyeket a gyermek folyamatos intendálás (a mozgás verbalizálása) mellett végez el.  


Foglalkozás vezetője: Balázs Fruzsina
Bejelentkezés: +36/30/161-2761