Nincs megjeleníthető tartalom

Autizmus diagnosztika

Autizmus diagnosztika szakértői team segítségével (gyermekpszichiáter, gyermekpszichológus, gyógypedagógus):

Fejér megyében egyedülálló módon a diagnosztika során a szakértői teamnek, illetve szülőknek lehetőségük nyílik arra, hogy detektív üvegen keresztül figyeljék meg a gyermeket, amíg az egyik szakértő végzi a vizsgálatot. Így a gyermek nem tud róla, hogy megfigyelik, ezáltal nyugodtabb, együttműködőbb tud lenni a vizsgálat során, másrészt az ablak másik oldalán a többi szakértő szemléltetni tudja a szülők számára a megfigyelés során észlelt főbb pontokat.
További előnye a detektív üveg segítségével végzett diagnosztikának, hogy a gyermek számára kevésbé fárasztó programot jelent, mivel lerövidíti a vizsgálat idejét. Ennek oka az, hogy nem egymás után kell az egyes szakembereknél részt venni a vizsgálatokon, hanem csak egyszer, ahol jelen van az egész szakértői csoport.

A különféle okokból a fejlődésükben elakadt gyerekeknek, fiataloknak, felnőtteknek és családjaiknak szeretnének még több segítséget nyújtani Fehérváron az október 25-én nyíló új  vizsgáló és fejlesztő házban.

A szakemberek tudományosan megalapozott speciális diagnosztikai és terápiás szemlélettel, módszerekkel és eszközökkel várják az érintetteket: gyógypedagógus, gyermekpszichológus, gyermekpszichiáter és mozgásterapeuta is elérhető ugyanazon a helyen. A szakorvosok, pszichológusok, gyógypedagógusok, gyógytornászok és terapeuták az autizmus diagnosztika és fejlesztés mellett korai mozgás fejlesztést is végeznek a  Dévény féle speciális manuális technika, a  TSMT és az Alapozó terápia területén képzett munkatársak. Ezen kívül hallásterápia, logopédia és egyéni gyógypedagógiai fejlesztések is elérhetőek lesznek az autizmus specifikus terápia mellet.. A központ egyedisége többek között, hogy a gyermekek mellett fiatalok és felnőttek terápiáját is biztosítják. „Szeretnénk szakszerűen segíteni olyan családoknak, ahol a gyermek a kommunikáció, az együttműködés, a figyelem, a beszéd, a mindennapi tevékenységek képességének elsajátítási folyamatában elakadt.  Célunk kideríteni, ha lehetséges, hogy mi lehet az elmaradás  hátterében és mivel, hogyan lehet a fejlődést megtámogatni,  illetve kiegészíteni a az eddig elért fejlesztések palettáját. Mivel Fejér megyében szerencsére van már a  gyermekek ellátására jól kialakult intézményrendszer, szeretnénk a hálózatba úgy beilleszkedni, mint egy puzzle új darabja, hogy építsünk arra, ami már történik vagy  történt korábban a rászoruló gyerekekkel és folytassuk is azt olyan ellátásformákkal, amelyek hiányoznak. Ilyen pl. az autizmussal élő iskolások,  serdülők vagy a nagykorúak felnőtt életéhez szükséges munka vagy szabadidős készségeinek alakítása.
Szeretnénk a hozzátartozóknak is igény szerint segíteni abban, hogy minél több információval rendelkezzenek a mindennapi élet sajátos problémáinak  megoldásában.” - mondta a központ szakmai vezetője, Prekop Csilla gyógypedagógus. Minden életkorban adódhatnak fejlődési nehézségek az emberek életében. Az autizmus jeleit sok esetben már három éves kor előtt fel lehet ismerni, de lehetnek olyan problémák is, amelyek esetleg csak később mutatkoznak meg. A központ munkatársai minden esetben arra törekszenek, hogy ne csak az eltérő fejlődésű, szokatlan viselkedésű páciens és családja, hanem a tágabb környezetének, akár osztály- vagy munkatársainak is segítséget, támogatást nyújtsanak. „Komolyan gondolkodunk azon, hogy a köznevelés sajátos nevelési igény keretében biztosított fejlesztését tartalmilag kiegészítő tevékenységeket is végezzünk. Számítunk arra, hogy bármelyik iskolai közösség, ahová pl. egy okos autizmussal élő fiatalt integráltak, elhívja a csapatunk valamelyik tagját, hogy segítsen az osztálytársaknak és a tőlük valamiben különböző társuk elfogadó, együttérző támogatásában. A megfelelő információ nagyon hatékonyan képes megváltoztatni egy közösség és az érintett személy életét egyaránt.
A jelentkezők által felmerülő problémák mentén minél változatosabb körben szeretnénk a szolgáltatásainkat alakítani, fejleszteni.  Ahány történet, annyi féle megoldás szükségessége merülhet fel, de jellemző, hogy a környezet viszonyulásában elért megértés, azaz, ha képessé válnak „rosszaság”, helyett a társas megértés hiányosságának tekinteni az autizmusból eredő viselkedési tüneteket, és megismernek sokszor egészen egyszerű támogató technikákat, amelyekkel a konfliktusok fokozása helyett a problémákat segítőkész megoldásásokkal kezelhetik,  az már nagyon nagy siker minden érintett számára, mert az maga az elfogadás. ”
 
Számítunk olyan családok jelentkezésére is, akiknek csak egy máshol kapott diagnózis újragondolására vagy egy korábban megismert fejlesztési stratégia továbbgondolására,  esetleg valamilyen kiegészítésére van szüksége .  – emelte ki Prekop Csilla. –
Mivel a hozzátartozók egymástól is rengeteget tudnak tanulni, ezért sorstárs szülőcsoportok szervezését is megkezdjük,  ami a szülők és szakemberek együttműködésének szintén hatékony kerete, mert olyan információk elérésére biztosít lehetőséget, ami javíthatja az autizmussal élő gyermek, fiatal, felnőtt a mindennapi életben szükséges önállóságát, kommunikációs és társas készségeit a családi béke megteremtése mellett.
„Sok autizmussal élő, korábban speciális autista csoportban vagy integrációban tanuló fiatal válik az iskolai évei után magányossá. Esetleg a különleges érdeklődési körében, mivel az kevés kortárs számára vonzó, nem talál  társat magának, de lehet, hogy egy tíz évvel idősebb, hasonló érdeklődésű, akár hasonlóan sajátos személyiségű emberrel megtalálja a hangot, ezért célunk segíteni abban, hogy ezek az emberek is megtalálják egymást, ami máris javít az életminőségén. 
Szándékunk szerint a családok igényei nagyban befolyásolják majd a programjaink alakulását, fejlődését. Várjuk jelentkezésüket a városból, de a megye és az országhatáron túlról is!” -mondta Prekop Csilla.